AIXÒ VA DE DEBÒ! QUIN ENTRENAMENT MÉS POTENT! 09.10.2019


Benvinguts de nou, estimats lectors!

Esperem de tot cor que la nostra primera entrada en aquest món de projectes us captivés tant com a nosaltres i us hagi animat a seguir-nos de ben a prop amb la lectura d’aquest quinzenari. Per a tots els qui formem Ponent és realment important poder compartir el nostre procés d’aprenentatge a través d’un suport com aquest, i és que sovint hi ha coses que cal explicar per escrit per poder-les llegir després i “aterrar” tot allò que s’ha anat treballant. Encara més en aquest projecte, que està replet de reflexions, converses, idees, interrogants, discussions... que costen assimilar si no les fem més conscients a posteriori.

En aquesta nova trobada tenim ganes d’explicar-vos que, a inicis de la setmana passada, el Jordi ens va presentar els 6 grups de diferències que ell i el Marcel volen que explorem. Ja hem començat a investigar, reflexionar, qüestionar i compartir amb els companys, fet que ens ajuda a construir conjuntament nou coneixement i noves maneres de mirar la realitat i de valorar la diferència.  Amb aquesta presentació dels 6 apartats, vam veure que els subgrups que surten del món de la diversitat reben noms una mica estranys, així que vam treballar aquests conceptes perquè tothom tingués clar quin tipus de diferències treballarem. Són les següents: DIFERÈNCIES CULTURALS, DIFERÈNCIES FAMILIARS, DIFERÈNCIES ECONÒMIQUES, DIFERÈNCIES DE GÈNERE, DIFERÈNCIES FÍSIQUES/INTEL·LECTUALS, i DIFERÈNCIES GEOGRÀFIQUES/METEOROLÒGIQUES.

El que hem fet aquests dies ha estat recollir tot allò que JA SABEM sobre aquests tipus de diferències. El Jordi anava anotant les nostres aportacions a la PDI per després poder-les rellegir entre tots. La majoria hem participat de forma enèrgica, fent aportacions fruit d’experiències que carreguem a la motxilla. Això ha generat debat, i és que sabem que, precisament gràcies a la diferència, no tothom pensa igual. De tota manera, ja ens ha quedat clar que, quan es tracta de coneixements previs, no hi ha res que sigui correcte o incorrecte, sinó que es respecta el bagatge que cadascú tingui emmagatzemat. El Jordi ens diu, a més, que el fet que es generi una discussió és bo perquè mostra implicació i ganes de descobrir, que són habilitats imprescindibles en els exploradors. Això sí: sempre des del respecte. A hores d’ara ja hem recollit tot allò que sabem de cadascun dels 6 grups de diferències.


Aquests últims dies hem decidit fer també un esquema a la pissarra que serveixi com a estructuració del projecte. D’aquesta manera, ens quedarà la imatge de l’esquema gravada a la memòria i cadascú hi podrà accedir sempre que calgui. Al centre, hi hem posat la paraula “DIFERÈNCIES”, que és el concepte estrella, i d’ella en surten 6 fletxes amb els subtemes, que, per afavorir-ne la comprensió, hem acompanyat de petits dibuixos explicatius. Quina feina de grans! Ponent total!



També hem aprofitat una bona estona aquests dies per enllestir la tasca de comparació entre la formiga i l’escarabat. El Jordi ens ha fotocopiat la llista amb les aportacions que vam fer, tant la de les semblances entre els dos insectes com la de les diferències, i hem seguit copiant des d’aquest suport i no des de la pissarra. Per acostumar-nos a treballar també a fora de l’escola i a compartir amb les famílies part de les experiències viscudes en aquesta aventura, alguns ens ho vam endur a casa per enllestir. El Jordi ens ha dit que hem resolt més que bé els primers deures de Ponent.

No us penseu, però, que les tasques de comparació s’acaben aquí, i és que hem resolt també durant aquests dies una feina en què havíem de trobar les 9 diferències entre un parell d’imatges aparentment iguals. Només els bons exploradors les saben trobar, i la veritat és que ho hem fet força bé! Amb alguna diferència amagada ens hem acabat ajudant els uns als altres!



Aquests dies han estat especialment rellevants per la nostra exploració dins l’àmbit lingüístic. Per què diem això? Doncs perquè hem fet algunes tasques relacionades amb l’àrea de llengua (i, per tant, amb la lectoescriptura) que ens han obligat a avaluar sons, comparar grafies, distingir diferents sons d’una mateixa grafia, identificar tots els dibuixos/grafies que fan el mateix so... en definitiva: a reflexionar sobre la diversitat lingüística observable en el nostre entorn comunicatiu més proper i en l’idioma en concret. El Jordi ens ha explicat que unes de les tasques més importants que farem a l’àrea de llengua durant aquest curs són les del bloc “Un món de lletres!”. Per a cadascuna de les consonants de l’abecedari; ens ha dissenyat un dossier que ens fa reflexionar sobre el so de la lletra protagonista; el seu comportament quan s’ajunta amb altres lletres; el seu so o sons; la diferència entre la grafia de pal, lligada i d’impremta corresponent; etc


Fins i tot hem fet un dictat explicant l’arrencada del projecte. Per ser el nostre primer dictat preparat a Ponent no l’hem fet gens malament! També hem parlat de les diferències entre les lletres i els sons que fan a mode de preparació. Abans de començar el dictat, de fet, el Jordi el va escriure a la pissarra i vam decidir entre tots quines lletres, dígrafs o paraules crèiem que ens costaria més recordar (o haguéssim escrit diferent). Ah! I, relacionat amb el món de les lletres, també hem fet una tasca d’exploració de vocals encerclant les vocals d’una cançó amb diferents colors segons la vocal. A més, en el moment en què la fèiem el Jordi ens va demanar que encercléssim només les “e” i les “o” que sonaven com a “e” i com a “o”. Vam veure que sovint hi ha algunes “e” que ens enganyen i sonen més com “a”, i també que hi ha algunes “o” que sonen com “u”. Tot el que fem ens fa pensar molt! De fet, no parem! El Jordi ens ha donat un full a cadascú on es recullen les lletres de l’abecedari i se’n diferencien els dibuixos (grafia de pal, lligada i impremta) i també els sons. De fet, molts de nosaltres el consultem sovint quan fem algun text lliure o quan llegim algun conte amb lletra d’impremta i hi ha alguna grafia que ens trontolla. Va molt i molt bé!






Ei, no penseu que de Matemàtiques ens hem quedat curts! Aquí treballem les diferències amb TOT, i és que precisament estem descobrint que les diferències entre els nombres consecutius segueixen un mateix patró (+1), així com també que la direcció en què avança el comptatge a la recta numèrica marca quina n’és l’operació, però sense variar el patró (+1 endavant i -1 endarrere). Estem treballant ja els nombres de dues xifres i les famílies amb què s’organitzen, que sempre marca la desena en què ens trobem. Tot i que alguns de vegades tenim llacunes a l’hora de llegir certs nombres de 2 xifres (i hem d’anar practicant!), estem treballant la diferència entre uns nombres i altres a partir del que representen, és a dir: manipulant les quantitats. Hem fet feines aquesta setmana relacionades amb aquestes diferències: unitat i desena – valor posicional, la diferència entre els símbols matemàtics bàsics... Hem acabat fent sumes de nombres de 2 xifres i la veritat és que no ens sembla pas difícil. Un cop s’entén com funciona la numeració i què representa cada nombre, sumar i restar després només és jugar a afegir o treure. Oi que tots sabem jugar? Doncs tots sabrem sumar i restar!





Aquesta última setmana, com sabíeu, hem fet també el famós CONTROL dels mesos de l’any. Hem separat les taules per poder-nos concentrar millor, com els grans, i hem resolt el que se’ns demanava a cada tasca revisant en tot moment. En general, ha anat força bé, sobretot tenint en compte que no és fàcil recordar com s’escriuen els mesos. A més, de vegades el Jordi ens enganya perquè estiguem atents!






Ara sí, ens acomiadem de tots vosaltres, fidels lectors. Abans de marxar, però, ens agradaria explicar-vos que, des de tutoria, vam treballar les característiques del vent de Ponent a inici de curs, i estudiar-ne el comportament ens ha conduit a resoldre una activitat reflexiva a nivell grupal en què hem hagut de pensar de què està format el nostre vent. El Jordi ens va demanar que penséssim paraules, conceptes, coses... que creiem imprescindibles perquè el vent de Ponent pugui bufar amb força i ens faci avançar. Això també ho vam relacionar amb les diferències, i és que som cadascun de nosaltres els que podem construir-nos una personalitat o una altra en funció d’allò que ens aporta força per avançar. Han sortit alguns conceptes tan potents com: amor, esforç, paciència, revisar, treball en equip, ajudar, normes, no rendir-nos...





Ens retrobem en uns dies, estimades famílies. Prepareu-vos perquè hi haurà deures de reflexió a casa ben aviat. Hem de pensar allò que volem saber d’aquestes diferències que ja ens han ben captivat

Us enviem una ENORME ABRAÇADA!