Benvinguts de nou, estimats lectors!
Esperem de tot cor que la nostra primera entrada en aquest món de projectes
us captivés tant com a nosaltres i us hagi animat a seguir-nos de ben a prop
amb la lectura d’aquest quinzenari. Per a tots els qui formem Ponent és realment
important poder compartir el nostre procés d’aprenentatge a través d’un suport
com aquest, i és que sovint hi ha coses que cal explicar per escrit per
poder-les llegir després i “aterrar” tot allò que s’ha anat treballant. Encara
més en aquest projecte, que està replet de reflexions,
converses, idees, interrogants, discussions... que costen assimilar si
no les fem més conscients a posteriori.
En aquesta nova trobada tenim ganes d’explicar-vos que, a inicis de la setmana
passada, el Jordi ens va presentar els 6
grups de diferències que ell i el Marcel volen que explorem. Ja hem
començat a investigar, reflexionar, qüestionar i compartir amb
els companys, fet que ens ajuda a construir
conjuntament nou coneixement i noves
maneres de mirar la realitat i de valorar
la diferència. Amb aquesta
presentació dels 6 apartats, vam veure que els subgrups que surten del món de
la diversitat reben noms una mica estranys, així que vam treballar aquests
conceptes perquè tothom tingués clar quin tipus de diferències treballarem. Són
les següents: DIFERÈNCIES CULTURALS,
DIFERÈNCIES FAMILIARS, DIFERÈNCIES ECONÒMIQUES, DIFERÈNCIES DE GÈNERE,
DIFERÈNCIES FÍSIQUES/INTEL·LECTUALS, i DIFERÈNCIES GEOGRÀFIQUES/METEOROLÒGIQUES.
El que
hem fet aquests dies ha estat recollir tot allò que JA SABEM sobre aquests tipus de diferències. El Jordi anava anotant
les nostres aportacions a la PDI per
després poder-les rellegir entre tots. La majoria hem participat de forma
enèrgica, fent aportacions fruit d’experiències que carreguem a la motxilla.
Això ha generat debat, i és que
sabem que, precisament gràcies a la diferència, no tothom pensa igual. De tota
manera, ja ens ha quedat clar que, quan
es tracta de coneixements previs, no hi ha res que sigui correcte o incorrecte,
sinó que es respecta el bagatge que cadascú tingui emmagatzemat. El Jordi
ens diu, a més, que el fet que es generi
una discussió és bo perquè mostra implicació i ganes de descobrir, que són
habilitats imprescindibles en els exploradors. Això sí: sempre des del respecte. A hores d’ara ja hem recollit tot allò que sabem de
cadascun dels 6 grups de diferències.
Aquests últims dies hem decidit fer també un esquema a la pissarra que serveixi com a estructuració del projecte.
D’aquesta manera, ens quedarà la imatge de l’esquema gravada a la memòria i
cadascú hi podrà accedir sempre que calgui. Al centre, hi hem posat la
paraula “DIFERÈNCIES”, que és
el concepte estrella, i d’ella en surten 6
fletxes amb els subtemes, que, per afavorir-ne la comprensió, hem
acompanyat de petits dibuixos explicatius. Quina feina de grans! Ponent total!
També hem aprofitat una bona estona aquests dies per enllestir la tasca de comparació entre la formiga i
l’escarabat. El Jordi ens ha fotocopiat la llista amb les aportacions que
vam fer, tant la de les semblances
entre els dos insectes com la de les diferències,
i hem seguit copiant des d’aquest suport i no des de la pissarra. Per
acostumar-nos a treballar també a fora
de l’escola i a compartir amb les
famílies part de les experiències viscudes en aquesta aventura, alguns ens
ho vam endur a casa per enllestir. El Jordi ens ha dit que hem resolt més que bé els primers deures de Ponent.
No us penseu, però, que les tasques de comparació s’acaben aquí, i és que
hem resolt també durant aquests dies una feina en què havíem de trobar les 9 diferències entre un parell d’imatges
aparentment iguals. Només els bons
exploradors les saben trobar, i la veritat és que ho hem fet força bé! Amb
alguna diferència amagada ens hem acabat ajudant els uns als altres!
Aquests dies han estat especialment rellevants per la nostra exploració dins l’àmbit lingüístic. Per
què diem això? Doncs perquè hem fet algunes tasques relacionades amb l’àrea de llengua (i, per tant, amb la lectoescriptura) que ens han obligat a avaluar sons, comparar grafies, distingir
diferents sons d’una mateixa grafia, identificar
tots els dibuixos/grafies que fan el mateix so... en definitiva: a reflexionar sobre la diversitat lingüística
observable en el nostre entorn comunicatiu més proper i en l’idioma en concret.
El Jordi ens ha explicat que unes de les tasques més importants que farem a
l’àrea de llengua durant aquest curs són les del bloc “Un món de lletres!”. Per a cadascuna de les consonants de l’abecedari; ens ha dissenyat un dossier que ens fa reflexionar sobre el so de la lletra
protagonista; el seu comportament quan s’ajunta amb altres lletres; el seu so o
sons; la diferència entre la grafia de pal, lligada i d’impremta corresponent;
etc.
Fins i tot hem fet un dictat
explicant l’arrencada del projecte. Per ser el nostre primer dictat preparat a
Ponent no l’hem fet gens malament! També hem parlat de les diferències entre les lletres i els sons que fan a mode de preparació.
Abans de començar el dictat, de fet, el Jordi el va escriure a la pissarra i
vam decidir entre tots quines lletres, dígrafs o paraules crèiem que ens costaria
més recordar (o haguéssim escrit diferent). Ah! I, relacionat amb el món de les
lletres, també hem fet una tasca
d’exploració de vocals encerclant les vocals d’una cançó amb diferents colors
segons la vocal. A més, en el moment en què la fèiem el Jordi ens va
demanar que encercléssim només les “e” i les “o” que sonaven com a “e” i com a
“o”. Vam veure que sovint hi ha algunes “e” que ens enganyen i sonen més com
“a”, i també que hi ha algunes “o” que sonen com “u”. Tot el que fem ens fa pensar molt! De fet, no parem! El Jordi ens ha donat un full a cadascú on
es recullen les lletres de l’abecedari i se’n diferencien els dibuixos (grafia
de pal, lligada i impremta) i també els sons. De fet, molts de nosaltres el
consultem sovint quan fem algun text lliure o quan llegim algun conte amb
lletra d’impremta i hi ha alguna grafia que ens trontolla. Va molt i molt bé!
Ei, no penseu que de Matemàtiques ens hem quedat curts! Aquí treballem les
diferències amb TOT, i és que
precisament estem descobrint que les
diferències entre els nombres consecutius segueixen un mateix patró (+1), així
com també que la direcció en què avança el comptatge a la recta numèrica marca
quina n’és l’operació, però sense variar el patró (+1 endavant i -1 endarrere).
Estem treballant ja els nombres de dues
xifres i les famílies amb què s’organitzen, que sempre marca la desena en què
ens trobem. Tot i que alguns de vegades tenim llacunes a l’hora de llegir
certs nombres de 2 xifres (i hem d’anar
practicant!), estem treballant la
diferència entre uns nombres i altres a partir del que representen, és a dir:
manipulant les quantitats. Hem fet feines aquesta setmana relacionades amb
aquestes diferències: unitat i desena –
valor posicional, la diferència entre els símbols matemàtics bàsics... Hem
acabat fent sumes de nombres de 2 xifres
i la veritat és que no ens sembla pas difícil. Un cop s’entén com funciona la numeració i què representa cada nombre,
sumar i restar després només és jugar a afegir o treure. Oi que tots sabem
jugar? Doncs tots sabrem sumar i restar!
Aquesta última setmana, com sabíeu, hem fet també el famós CONTROL dels mesos de l’any. Hem separat les taules per poder-nos
concentrar millor, com els grans, i hem resolt el que se’ns demanava a cada
tasca revisant en tot moment. En
general, ha anat força bé, sobretot tenint en compte que no és fàcil recordar
com s’escriuen els mesos. A més, de
vegades el Jordi ens enganya perquè estiguem atents!
Ara sí, ens acomiadem de tots vosaltres, fidels lectors. Abans de marxar,
però, ens agradaria explicar-vos que, des de tutoria, vam treballar les característiques del vent de Ponent
a inici de curs, i estudiar-ne el comportament ens ha conduit a resoldre una
activitat reflexiva a nivell grupal en què hem
hagut de pensar de què està format el nostre vent. El Jordi ens va demanar
que penséssim paraules, conceptes, coses... que creiem
imprescindibles perquè el vent de Ponent pugui bufar amb força i ens faci
avançar. Això també ho vam
relacionar amb les diferències, i és que som cadascun de nosaltres els que
podem construir-nos una personalitat o una altra en funció d’allò que ens aporta
força per avançar. Han sortit alguns conceptes tan potents com: amor, esforç, paciència, revisar, treball
en equip, ajudar, normes, no rendir-nos...
Ens retrobem en uns dies, estimades famílies. Prepareu-vos perquè hi haurà deures de reflexió a casa ben
aviat. Hem de pensar allò que volem saber d’aquestes diferències que ja ens han
ben captivat!
Us enviem una ENORME
ABRAÇADA!