Benvinguts de nou, fidels lectors i
amics!
Ja teníem ganes de tornar per aquí. Entre
la celebració de la Castanyada, el divendres de festa i la sortida a la Selva
de l’Aventura hem tingut poc temps de projecte aquests dies, però ja sabeu que,
com a bons exploradors que som, mai deixem de reflexionar i aprendre. A més,
hem pogut gaudir d’unes jornades diferents de família, poemes de tardor,
castanyes, panellets, moniatos i un
etcètera llarg. Aquests dies segur que han tingut un pèl més de significat
gràcies al treball previ sobre aquesta festivitat tan nostra com és la Castanyada, tot i que també hem conegut les altres dues que corren en
paral·lel en altres indrets del món: Halloween i el Dia de Muertos. Com a premi de tot plegat, a més, vam
tenir l’excursió de dilluns, que també va ser una autèntica passada! Vam gaudir
el bosc elàstic com els que més!
Bé, ara sí que us expliquem quines
cosetes hem fet, i partint precisament d’aquestes festes esmentades. Com que les
tres s’esdevenen durant la tardor, explorar-ne les característiques
ens va conduir més tard a parlar de les peculiaritats de
l’estació tardorenca. Vam parlar de la meteorologia, d’alguns llocs
llunyans que també es troben immersos en la mateixa estació, de la fauna
i la flora típica... Ens vam centrar, doncs, en les
diferències GEOGRÀFIQUES i METEOROLÒGIQUES. Vam decidir
plasmar una part d’aquest recull informatiu en forma de dibuix,
així que vam empastifar-nos les mans amb colors de la tardor i
vam pintar un full de forma lliure i artística.
Després, hi vam dibuixar alguns dels elements més típics d’aquesta
estació amb l’ajuda de models que ens va donar el Jordi. Ara els estem
repassant de negre perquè es vegin bé els dibuixos amb el fons de tardor. Fan
molta patxoca, i, de fet, hem fet aquesta obra utilitzant la metodologia inversa a la que estem
acostumats: primer hem pintat i després
hem dibuixat. Això ens ha portat a valorar la DIFERÈNCIA també com a motor
de canvi, novetat i originalitat en les produccions
artístiques. De fet, les manifestacions artístiques, del gènere que siguin, que
més capten l’atenció del públic són precisament les que trenquen amb la norma o
amb el que se suposa que és més habitual.
Una de les altres tasques que vam fer en
honor a les particularitats de la festa de la Castanyada va ser una còpia d’un poema, que n’explica la
celebració, a la que s’hi sumava el dibuix
d’un castanyer o castanyera i la guarnició
d’un mandala de tardor. El Jordi ens demana cada vegada més que dediquem
part del nostre esforç a presentar un full net
i polit, i ens estem posant les piles! Ja sabem que el contingut sempre és
molt important, però tampoc hem de descuidar la forma.
Vam concloure la celebració de la festa
de la Castanyada amb un recull de l’experiència en format “fes-ho com vulguis!”. El
Jordi tan sols ens va repartir un full i ens va demanar que hi plasméssim el valor de la Castanyada i, en
consonància, donéssim més pes als elements de la festa amb més significat. És
en aquestes ocasions en què generalment s’aconsegueix a l’aula un silenci absolut i no buscat que, tot i
que també té un punt d’inquietant, ens ajuda a concentrar-nos i crear. La
majoria vam optar per utilitzar el dibuix
com a mitjà d’expressió però alguns de nosaltres vam decidir combinar la
plàstica amb l’escriptura.
Sabeu què? Durant aquests dies hem après
també que la Matemàtica és una ciència
que compta amb símbols especials per a diferenciar els nombres segons la
quantitat que representen. Hem après, a través de la història del peix Martí, a indicar quina quantitat
és més gran i quina més petita quan se’ns en donen dues per a comparar. No us adjuntarem aquí la història que el Jordi
ens va explicar a l’aula perquè ens l'hagueu de preguntar a casa. Ens ha ajudat molt a entendre com hem
d’utilitzar els 3 símbols matemàtics bàsics en la comparació de quantitats.
Seguit al text ens podreu veure aplicant aquest coneixement adquirit fent el
dibuix del peix Martí en plena acció. Per què no ens poseu a prova a casa?
També us expliquem en aquesta entrada que
alguns companys han portat material
divers que han volgut ensenyar a la resta degut a la relació que els objectes
tenen amb els grups temàtics del nostre projecte. El Bernat B., per exemple, va portar bitllets i monedes d’altres països perquè les veiéssim. N’hi ha que
són realment diferents a les nostres! El Milo
ens va voler ensenyar un llibre que
tenen a casa sobre la vida de Mahatma
Gandhi i unes fotografies que
mostren els escenaris on ell realitzava alguna de les seves pràctiques. Això
que sembla tan senzill és molt valuós, i és que ja hem après a concebre-ho com
a evidències de la diversitat existent al
món, en aquest cas especialment de la diversitat econòmica (tipus de monedes) i
la diversitat cultural i històrica (Mahatma Gandhi).
Per acabar, ens acomiadem explicant-vos
que, de la mateixa manera que vam fer unes tasques relacionades amb les
diferències familiars, aquests dies hem abordat de ple la diversitat de gènere. El que primer vam fer va ser pintar 2 requadres: el primer amb colors de
nens i el segon amb colors de nenes. Els resultats són força diferents,
però hi ha realment pocs nens i nenes que hagin pintat els 2 requadres amb els
mateixos colors. El Jordi ens ha dit que aquesta activitat, tan simple a
primera vista, ens mostra un aspecte molt important, i és que els prejudicis de gènere estan realment
incrustats en la consciència social, i fins i tot en la nostra, que n’estem
menys influenciats. Quan se’ns pregunta, tots sabem que tots els nens i nenes
tenen dret a tenir debilitat per qualsevol color, però de vegades les normes incorrectes que són ben presents
des de sempre guanyen un lloc rellevant en el nostre inconscient i surten per
contradir allò que, conscientment i reflexionant-hi, sabem que és just. És per
aquest motiu que la lluita per la igualtat de gènere, a qualsevol nivell, ha de
ser una lluita conscient i constantment revisada.
L’altra activitat que vam fer fa poc,
també sobre gènere, té a veure amb les activitats
extraescolars. Vam respondre una mena d’enquesta emmarcant, d’una llista de vuit activitats extraescolars, les que crèiem que eren de nens i les que
crèiem que eren de nenes. Altra vegada, molt pocs van donar a totes la
mateixa consideració (nens i nenes) en un primer moment, com en el cas dels
colors, però després vam respondre’n una altra on se’ns demanava que, de les
mateixes activitats extraescolars, emmarquéssim les que ens agradaria o ens
agrada practicar. La sorpresa ha estat que, tot i que prevèiem un resultat semblant degut a les normes implícites
dins de la ja esmentada consciència social, algunes activitats extraescolars
han obtingut vots per part dels dos públics quan esperàvem només nens o nenes.
Això ens ha d’encoratjar a guiar-nos
sempre pel que ens demana el cos i el cap a l’hora d’escollir què ens fa
feliços, sense deixar que la mirada social ens condicioni com vivim la nostra
vida. Hem acabat fent unes GRÀFIQUES
per representar els resultats d’aquestes enquestes. N’hem fet el buidatge en
una taula de dades i després hem realitzat vuit gràfiques amb les variables principals de “nens” i “nenes”,
una per a cadascuna de les activitats. El Jordi ens ha felicitat perquè diu que
ho hem entès molt ràpid i ho hem fet molt bé, i això que no és fàcil!
Ara sí, ens acomiadem fins d’aquí 15
dies! Us enviem una abraçada enorme que us doni escalf entre aquest fred que ja
comença a treure el nas!
Fins aviat!