SEGUIM AL PEU DEL CANÓ! 05.12.2019


Benvingudes de nou, estimades famílies!

Com ens agrada tornar a l’acció! Ja sabeu que ens encanta explicar-vos cosetes de la nostra aventura com a intrèpids exploradors de diferències. De fet, la primera cosa que us comentarem és que tot plegat ja comença a fer olor de museu, i això només significa que tota aquesta experiència veurà ben aviat el seu punt i final. Tot i que el nostre entrenament d’exploració segueix en actiu, ja som més que bons exploradors i exploradores, equipats amb les millors eines per a descobrir i aprendre de forma significativa: la paciència, l’observació, l’atenció, la comparació, la reflexió, l’opinió... Pel que fa al nostre viatge, tan sols ens queda materialitzar les MISSIONS que ens va encarregar el Marcel i dissenyar i realitzar les obres d’art que les acompanyaran. Tot i que sembla poca feina i estem a les portes d’acabar el projecte, encara tardarem unes setmanes més. 

Relacionat amb tot això, una de les primeres coses que hem fet aquests dies ha estat revisar de forma grupal què hem fet fins ara durant la nostra aventura i què és el que ens queda per fer. Vam anar-ho escrivint a la pissarra mentre anàvem intervenint i vam acabar amb la llista de coses pendents, que no és curta però ens indica, com dèiem, que s’acosta el final del nostre viatge. El Jordi sempre incideix molt en la necessitat de pensar sobre el propi aprenentatge i planificar-se la feina restant. Ens hem d’acostumar a fer-ho per poder fer front a les obligacions acadèmiques que, a mesura que anem creixent, s’aniran engreixant.

Pel que fa a les MISSIONS, ja en tenim engegades 3, i les restants ja estan planificades. La missió del grup de diferències GEOGRÀFIQUES I METEOROLÒGIQUES consisteix en fer un recull dels elements més característics de cadascuna de les estacions. Ja ho han començat a fer, i el resultat serà una graella on es podran comparar fàcilment els trets característics de les estacions i, paral·lelament, es podrà també utilitzar-la com a suport per a explicar per quina raó les característiques són les que són, reprenent tot l’aprenentatge que ja us vam comentar en l’entrada anterior en relació al perquè de les estacions. Les altres missions que també tenim encarrilades són les dels grups de diferències FAMILIARS i DE GÈNERE, i és que hem donat feina als nostres companys d’etapa. Vam passar per les classes a demanar ajuda i a repartir les activitats que volem que resolguin per a completar les missions d’aquests dos grups. En el primer cas, el de les diferències FAMILIARS, s’ha demanat als companys que responguin a casa l’enquesta de les tasques domèstiques. Volem esbrinar quina és la persona que s’encarrega de més tasques domèstiques en la majoria de famílies de primària. En el segon cas, el de les diferències DE GÈNERE, el que volem és veure si la relació (imposada socialment) que hi ha entre el gènere i les principals activitats extraescolars que es practiquen avui en dia influeix en la tria dels alumnes. Malgrat cada cas és un món, a partir dels resultats generals podrem esbossar algunes sentències hipotètiques que ens ajudaran a respondre el repte. De fet, tant en el primer cas com en el segon, quan ens hagin retornat tota la informació haurem de fer-ne el buidatge i farem unes gràfiques per representar els resultats i extreure conclusions, però de moment hem de deixar un marge de dies per tal que tothom pugui fer la feina amb calma.  

El grup de diferències CULTURALS també va fer feina, i és que ja tenim dissenyades les preguntes que el Jordi passarà als diferents tutors de l’escola perquè les responguin segons la informació dels seus alumnes. La missió és saber quines influències culturals afecten els alumnes de tota la nostra escola. Com que sabem que és força complicat resoldre aquest repte, el Marcel ens va orientar l’actuació. El que hem fet ha estat dissenyar una enquesta per saber la procedència (lloc de naixement) dels alumnes de l’escola i també dels seus pares i mares. Som plenament conscients que el fet d’haver nascut en un lloc determinat no garanteix que es visqui sempre en consonància amb els trets culturals del lloc en qüestió, però sabem que sí que hi ha famílies que són fidels a algunes pràctiques culturals dels seus orígens i això són accions que complementen les de la nostra cultura i corroboren la riquesa cultural existent actualment. Volíem resoldre el repte amb resultats orientatius i creiem que és una bona manera d’aconseguir-ho. 

Quan tornem dels meravellosos i merescuts dies de festa que ens esperen completarem aquestes missions i engegarem les dels altres grups. Valorarem la riquesa i la pobresa existent actualment al món i buscarem quin és el nostre color de pell, o el que més s’hi assembla. Ja en tenim ganes! De fet, hem fet una de les obres d’art que acompanyarà el racó de les diferències FÍSIQUES I INTEL·LECTUALS al nostre museu. Cadascú de nosaltres ha fet un autoretrat dibuixat en una plantilla que ens ha donat el Jordi i que ens servirà per fer el “LLIBRE DE LES CARES INFINITES DE PONENT”.




Ara que parlàvem de riquesa i pobresa, vam fer no fa gaire una activitat relacionada amb les diferències ECONÒMIQUES que ens ha portat a reflexions molt interessants i madures. El Jordi va dibuixar dos arbres de Nadal a la pissarra i ens els va fer omplir amb regals. La diferència entre un arbre i l’altre era la qualitat dels regals, que va esdevenir precisament el focus de la discussió. Un dels arbres l’havíem d’omplir amb regals que es compressin amb diners, i l’altre amb regals que es poden fer sense diners. Les propostes van ser molt interessants. Després, el Jordi ens va demanar que escollíssim l’arbre amb què ens voldríem quedar i hi va haver diversitat de respostes. La discussió que es va generar va ser molt interessant i ens va portar a concloure que, tot i que està bé fer i rebre regals comprats amb diners, també hi ha regals sovint menyspreats que poden arribar a fer la mateixa il·lusió o més que, per exemple, una joguina que fa temps que volem. Passar un dia d’excursió amb la família, regalar un massatge aromàtic, escriure una cançó, fer un quadre... són regals que rebem amb molta il·lusió i que, a més, ens fan valorar l’enorme esforç que hi ha al darrere

Moltes de les activitats que hem fet tenen a veure amb el Nadal, com l’anterior, i les comptem igualment com a activitats del projecte perquè sabem que es tracta d’una celebració cultural que, tot i que es viu a molts indrets del planeta, no tothom la celebra ni ho fa de la mateixa manera. La setmana passada, per exemple, ens vam quedar amb la Srta. Mireia perquè el Jordi estava d’excursió i ens va fer dibuixar diferents personatges nadalencs que hem començat a pintar amb aquarel·la. A més, també vam plasmar les diferències físiques en forma de dibuix perquè se’ns va demanar que dibuixéssim i pintéssim persones clarament diferents en una primera ullada. 





Una altra de les coses que ens fa il·lusió explicar-vos en relació al Nadal és que ja tenim el nostre poema! I sabeu que? L’ha escrit el Jordi. Ens el va ensenyar fa uns dies i ja ens en sabem un bon tros. L’hem practicat a l’aula i fins i tot n’hem fet una còpia, la qual, segons el Jordi, posa de manifest la més que positiva evolució que hi ha hagut a Ponent en relació a la presentació i l’execució de les feines. Aquest poema l’haurem de portar après PER DIMECRES DIA 11 DE DESEMBRE, AIXÍ QUE TENIM DEURES!




El Jordi ens va preparar també una activitat d’atenció i lateralitat que estava relacionada amb el Nadal. Ens va donar un full amb tots els personatges del pessebre on se’ns demanava que pintéssim només els que estaven mirant cap al nostre costat esquerre. Alguns ens vam embolicar de costat més d’una vegada però Déu n’hi do el resultat!




Per acomiadar-nos, us deixem amb una llista de coses que també hem fet aquests dies i que tenen relació amb el nostre projecte o que contribueixen al nostre entrenament com a exploradors:
  • Hem tornat a fer de correctors dels nostres textos lliures. Ens ajuda molt a recordar algunes de les paraules que més repetim a l’hora d’escriure les nostres experiències del cap de setmana. És una bona manera d’aprendre ortografia. 






  • Cada vegada som més experts en fer gràfiques sobre fets coneguts. Vam realitzar una gràfica amb els nostres aniversaris gràcies a la informació que tenim penjada a l’aula. Ho vam fer la mar de bé!





  • A base de comparar i trobar semblances i diferències, vam descobrir sense que el Jordi ens digues rés que el material de matemàtiques que tenim a l’aula en forma de quadrat blau correspon a una centena. Ho vam saber perquè la vam anar omplint amb desenes i vam veure que n’hi cabien 10, i 10 vegades 10 és 100. Veieu? La base de l’aprenentatge és el joc!
  • Hem fet també un dibuix amagat d'hivern per la nostra portada de l'àlbum d'aquesta primera avaluació.











Ara sí, fidels lectors, ens acomiadem de vosaltres fins la propera! Gaudiu molt d’aquests dies de festa! Recordeu que ens heu d’ajudar a practicar el poema! Esperem que us agradi tant com a nosaltres! Una abraçada!