D'EXPLORADORS A ARQUITECTES! UN REGAL DE NADAL! 20.12.2019



Benvinguts de nou, fidels LECTOEXPLORADORS


Ja teníem ganes d’explicar-vos cosetes. Ja sabeu que l’arribada del Nadal i la seva màgia la celebrem com cal, i això implica destinar temps del nostre horari als preparatius de la festa. Ja ens aneu coneixent, però, i sabeu que qualsevol circumstància és bona per a aprendre i reflexionar al voltant dels aprenentatges del projecte. A classe ja hem compartit l’arribada del Tió a cada casa, i alguns hem vist que la visita d’aquest tronc màgic i tan especial és igualment un exemple de la diversitat familiar existent, i és que la màgia del Nadal afecta diferent cada família: algunes van a trobar el Tió a la muntanya i d’altres el reben directament a casa, així com també n’hi ha alguns que arriben abans i d’altres que es fan esperar més, tot i que TOTS els alimentem amb amor i il·lusió perquè TOTS han d’acabar cagant

Començar a parlar del Nadal ens ha portat també a parlar de les festes i tradicions nadalenques, i això ho hem pogut lligar amb les diferències CULTURALS i les GEOGRÀFIQUES, ja que no a tot arreu se celebra el Nadal ni tampoc es fa de la mateixa manera. Com dèiem, fins i tot hi ha diferències en un mateix indret i cultura, ja que cada casa és un món i hi ha un món de possibilitats de celebrar el Nadal. Ho hem pogut comprovar compartint les nostres pròpies experiències. La màgia és la principal protagonista i és l’element d’unió entre tota aquesta diversitat de propostes. 

Amb l’objectiu de representar cada món familiar nadalenc, doncs, tots vam fer un dibuix de la nostra idea de Nadal. Va suposar una bona estona de planificació i d’execució perquè el suport on havíem de fer el dibuix era molt gran i els requisits que ens va posar el Jordi eren força exigents, però sabeu què? Això fa que ens esforcem i que puguem aconseguir resultats molt millors






El Jordi també ens va donar uns fulls que mostren diferents maneres de dibuixar un arbre de Nadal ràpid: amb línies corbes, amb línies rectes i amb figures geomètriques. Ens ho hem passat molt bé amb aquesta activitat: hem dibuixat i, a més, hem après vocabulari nou amb les instruccions, i no pas en català o en castellà sinó en anglès

A més, sabeu què? Aquests dies no només hem estat exploradors, sinó també treballadors d’una fàbrica de catàlegs de joguines. Ara que s’acosten les festes i l’arribada dels Reis Mags, tots sabem que a la majoria de botigues donen unes revistes on s’exposen les últimes tendències en jocs i joguines. Tot i que sabem que molts dels millors regals no es poden comprar amb diners, sí que ens agrada fer una ullada als catàlegs per veure’n les novetats, però mai ningú de Ponent ho havia fet des de l’òptica d’experts exploradors de GÈNERE. Per parelles, hem revisat un catàleg de joguines pàgina per pàgina i hem vist que la manera de presentar algunes joguines dista molt del que a nosaltres ens agrada: allò que és just per a tothom i fuig dels estereotips sexistes que estem intentant eliminar. Sabeu què hem decidit fer? Cadascú ha identificat alguna presentació “inadequada” al catàleg i l’hem redissenyat per tal que la joguina en qüestió es publiqui de forma apta per a tothom. Amb les produccions de tots sortirà un nou catàleg que podreu veure al nostre museu. 








Aquest catàleg no només ens el va inspirar el Jordi, sinó que vam veure uns vídeos molt interessants sobre les joguines i la segregació per raó de gènere, així com també hem estat escoltant repetidament la cançó “Atrapades en el gènere” de què tant s’està parlant actualment. L’hem anat cantant i n’hem analitzat la lletra. La majoria d’aquestes propostes han nascut de les idees de l’alumnat d’una escola de Barcelona, juntament amb uns artistes molt coneguts que els han ajudat. No us perdeu els següents vídeos! 





No podem marxar sense explicar-vos la novetat més important, i és que tenim un NOU PROJECTE!!! El Jordi ens va explicar fa poquet que va trobar una carta al seu calaixet. Era de l’equip directiu i s’adreçava a nosaltres per demanar-nos que ens convertim en ARQUITECTES i fem una proposta de remodelació de la nostra planta de l’escola a 50 anys vista aproximadament. El Jordi ja ens ha dit que ens suposarà molta feina i també un entrenament important per a dominar totes les habilitats dels arquitectes, però estem més que preparats i plens d’il·lusió per iniciar aquesta nova aventura, que ja hem començat en paral·lel al projecte que ja portem temps treballant. Se’ns gira feina, però ens encanta! De moment hem fet el QUÈ SABEM dels arquitectes i hi ha hagut molta participació, tot i que el Jordi ens ha dit que caldrà matisar algunes idees, però per això fem el projecte! Segur que n’aprenem molt! 

A la carta se’ns demanava que en signéssim el dors si volíem acceptar el projecte. No ens ho hem pensat ni un segon, tot i que, abans, el Jordi ens ha explicat molt bé què suposa signar un contracte. Ara ja sabem que és un compromís que hem acceptat. Ha quedat per escrit. Ell també hi ha signat. 

Pel que fa a les missions, les hem deixat una miqueta aparcades per després de Nadal. Vam decidir deixar-les per després de les vacances, així com també l’organització de les obres d’art del museu. A més, com que ja ens hem començat a endinsar en el món de l’arquitectura amb el segon projecte tenim la possibilitat de seguir després de Nadal treballant els dos projectes i, per tant, podem allargar el primer tant com faci falta. Potser us semblarà que no, però, com dèiem, l’arribada del Nadal a l’escola ocupa un temps important perquè ens obliga a decorar els espais, repassar el poema, repassar les cançons o parlar sobre la màgia nadalenca. De fet, és una ocupació ben maca i preuada perquè també ens permet aprendre coses. 

Parlant de poemes, us volem explicar que vam fer una mena de control sobre la memorització del poema a base d’omplir uns buits que hi havia en els versos, i ho hem fet tots molt bé. Ser exploradors de diferències permet, a més, centrar-nos en la diversitat de maneres de recitar un poema. Ara ja sabem com ho hem de fer i ho estem practicant amb el nostre. 




Ens acomiadarem explicant-vos la feina que més ens ha agradat d’aquests dies, i és que ens hem convertit en artistes plàstics experts en barreja de colors per tal d’igualar tons que, a priori, poden semblar iguals. Ara hem corroborat el que ja sabíem: tots som únics i tenim el nostre propi color de pell. Per resoldre aquest repte vam agafar pintura de color marró, groc, blanc, taronja i rosa, i vam començar a fer proves. Cadascú feia barreges fins que aconseguíem un to que ens satisfeia quan el comparàvem amb la pell del nostre braç. Després, amb l’ajuda de pinzells, pintàvem tota la cartolina per tenir el nostre propi fons de color personal i intransferible. 

Ha estat una proposta realment interessant perquè no només ens ha permès gaudir de l’art com a mitjà per demostrar la diversitat sinó que ens ha portat a reflexions molt interessants fruit de ments despertes i expertes que es nota que han anat evolucionant des dels inicis fins ara. Quan ja vam tenir les cartolines pintades, vam comparar els tons aconseguits amb els reals i vam veure que, tot i que estan realment aconseguits i hem fet molt bona feina, el color resultant no era exactament igual que el color aconseguit quan la pintura encara estava molla, i és que quan s’asseca s’aclareix una mica. 




Després ens hem dibuixat a la cartolina i hem resseguit el nostre retrat amb el retolador negre per donar més impacte a l’espectador. Us agradarà més quan veieu l’obra al nostre museu, però de moment us fem un avançament aquí de la nostra reinterpretació de “Humanae”, de l’Angélica Dass









Us recordem aquí que després de les vacances haurem de portar des de casa un full amb el QUÈ VOLEM SABER tant de l’edifici de l’escola com de l’ofici d’arquitecte. Hi hem de rumiar molt bé per aconseguir un banc de preguntes interessants i que ens animin a posar-nos a investigar

Ara sí, ens acomiadem de vosaltres fins l’any que ve! Us desitgem unes MAGNÍFIQUES FESTES i molt bones estones en família gaudint de l’hivern i de la màgia del Nadal

UNA ABRAÇADA MOLT FORTA A TOTHOM!!