BONES VACANCES CASOLANES! 03.04.2020

BON DIA, estimats i fidels lectors!

Aquesta és l’última entrada que llegireu abans de les vacances de SETMANA SANTA que avui comencen. Seran unes vacances ben especials: unes vacances CASOLANES! De nosaltres depèn que les gaudim igual o més que les viscudes fins ara. No podrem sortir de casa a buscar la desconnexió ni la diversió, així que les haurem de convidar nosaltres a casa. No sona malament, oi?  

Veureu que aquesta entrada és MOOOLT llarga perquè us vull acomiadar com us mereixeu i, a més, compta amb moltíssimes fotografies, tant vostres com d’altres propostes que us faig per aquests dies. Espero que gaudiu llegint tot el que segueix però, sobretot, que ho feu encara més mentre porteu a la pràctica les propostes que més us agradin!

En primer lloc, m’agradaria felicitar-vos a tots perquè alguns papes m’han comentat aquests dies que us esteu comportant molt bé a casa, que esteu ajudant molt i que, malgrat que hi hagi moments més avorrits i d’altres més entretinguts, esteu contribuint al bon clima familiar i això és GENIAL. Us felicito! Sabem que no és fàcil estar tants dies a casa, però que contribuïu al bon ambient casolà demostra que aneu sumant maduresa en el vostre camí, i això vol dir que us esteu fent grans!

Avui he decidit explicar-vos un conte que ens anima a aprofitar el temps independentment de les circumstàncies i, sobretot, a gaudir de la vida! Espero que us agradi!


Pel que fa a les recomanacions de treball per aquestes vacances, vull recordar-vos que totes les propostes d’aplicacions i jocs en línia que us he anat fent aquests dies són una molt bona opció per mantenir-nos actius i seguir practicant aprenentatges bàsics mentre passem una bona estona. Serà un bon exercici, doncs, el de recuperar el material que us hem donat a les entrades anteriors per seguir una mica al dia de tot plegat.

El que és més important és la pràctica del RAONAMENT MATEMÀTIC a partir de les sumes i restes que ja sabeu com resoldre (amb centenes incloses); la LECTURA diària de contes, llibres, àlbums, receptes, etc. (també en castellà); i l’ESCRIPTURA també diària, així que us animo a seguir amb el DIARI que us vaig proposar. Recordeu que, en qualsevol dels casos, sempre us dic que és millor fer una estoneta no massa llarga de feina i esforçar-nos-hi al màxim que no pas produir en excés sense que hi hagi esforç al darrere.

A més a més, pels INTRÈPIDS APRENENTS, us desplego aquí a sota 5 REPTES NOUS per qui s’animi a resoldre’ls. Com sempre, us recordo que NO HI HA RES que sigui obligatori, però sí que TOT és molt recomanable! Espero que us engresquin a participar!

REPTE LINGÜÍSTIC A ESCOLLIR

Podeu escollir entre els següents 2 reptes, o fer els 2, clar!

El 1r repte consisteix en exercitar la vostra creativitat inventant personatges per a possibles històries. Us haureu de disfressar com vulgueu per crear un personatge, al qual li haureu de posar un nom ben original. A continuació, us haureu de fer una fotografia amb la vestimenta que heu escollit i, en un full HORITZONTAL, copiareu després la vostra imatge en forma de dibuix (el màxim de realista possible), el pintareu i, finalment, escriureu a l’espai restant quins són els antecedents d’aquest personatge. Imaginació al poder!! Podeu començar així: 

Aquest és el/la ___________. Li he posat aquest nom perquè _____________________. 

Després podeu seguir el text responent preguntes tals com:

On viu? Amb qui viu? A què es dedica? Què és el que més li agrada fer? Per què va vestit d’aquesta manera? Li agrada la gent? Qui són els seus amics? Té poders?, etc.

El repte consisteix en inventar-vos, durant tota la Setmana Santa, com a mínim 3 personatges diferents, fet que implica 3 disfresses, fotografies, dibuixos i textos diferents.

El 2n repte consisteix en exercitar igualment la vostra creativitat ideant com a mínim 3 invents. Òbviament, no han d’haver existit mai. No és gens fàcil, però podeu començar pensant en 2 objectes que units siguin encara més funcionals. La fregona, per exemple, va ser un invent que va revolucionar el mercat perquè va permetre que la gent ja no s’hagués d’ajupir per fregar el terra i ho pogués fer dreta, i això que només va consistir en afegir un pal allargat al drap de fregar. Us animo a desenvolupar la vostra creativitat i originalitat com a inventors a partir d’un procés molt semblant a l’anterior: dibuixeu l’invent (si el podeu construir abans i fer una foto, genial), i a sota escriviu-ne el nom i algunes característiques. Podeu seguir més o menys el següent exemple : 

Aquest és el/la ____________ i és el meu nou invent. Està fet _________________ i serveix per _________________. Crec que és una molt bona idea perquè ___________________.

Un altre REPTE que us incloc en aquesta àrea lingüística és la MEMORITZACIÓ D’UN POEMA DE PASQUA. N’he estat buscant però no m’acabaven de convèncer, així que me n’he inventat un. Si us animeu a aprendre’l de memòria i us graveu recitant-lo, m’encantarà veure-us!! Els papes tenen el meu correu, i el recordaré més avall! Aquí teniu el poema:

 UNA PASQUA CONFINADA

Aquesta Setmana Santa no puc sortir al carrer.
M’he de quedar a casa i no sé què fer.
La mare i el pare m’ajuden a estar animat.
Mentre treballen des de casa, juguem d’amagat!

—Llegeix el blog d’aula!­—diuen—Hi trobaràs de tot!
El mestre em diu que estigui actiu, això sobretot!
Llegir, escriure, dibuixar i practicar raonament.
Hi ha mil propostes per activar la ment!

Celebraré la Pasqua decorant la meva habitació,
i serà sorpresa pels papes. Quina il·lusió!
Decoraré ous, pintaré conills i, amb molta imaginació,
vestiré de Pasqua tota la casa, des del lavabo al balcó!

Aquesta Setmana Santa no puc sortir al carrer.
M’he de quedar a casa, però ja sé què fer!
I si m’avorreixo, sabré com passar l’estona:
davantal a punt i a la cuina, a fer la mona!

Jordi Argenter

REPTE MATEMÀTIC

Us proposo elaborar entre tots una sèrie de capítols matemàtics on ensenyem com resolem les operacions amb el nostre súper mètode que ja domineu. Es tracta, primer de tot, d’escollir 1 suma (per ex: 43 + 129) i 1 resta (per ex: 134 – 88) i resoldre-les com ho fem sempre

A continuació ve la part creativa. Us heu d’inventar un PROBLEMA MATEMÀTIC per a cadascuna de les dues operacions que heu fet. Ja sabeu que les matemàtiques ens serveixen per resoldre problemàtiques reals, així que heu de donar un valor concret a les quantitats i inventar-vos una situació en què s’afegeixen elements a uns ja existents (suma) o se’n treuen (resta). A sota de les operacions que ja teniu resoltes al full, haureu d’escriure els enunciats dels problemes que us heu inventat. Demaneu ajuda als papes, si cal! Quedaria alguna cosa així, però amb noves xifres i problemes:



Finalment, i aquí ve la gràcia del repte, us proposo que algú us gravi asseguts a una taula amb el full davant però des de dalt (com si fos un dibuix en PLANTA) per tal que es vegi la feina que heu fet. El que haureu de fer és explicar els problemes que us heu inventat i com es resolen mentre aneu senyalant tot el procés que heu fet al full. Si, a més, voleu que surtin ninotets o altres joguines que representin els personatges o les quantitats dels vostres problemes, seran més que benvinguts. Quedarà molt millor! Què, sona divertit oi? Us hi animeu?

REPTE ARTÍSTIC

Recordeu que us vaig dir que us ensenyaria un quadre que vaig fer un dia d’aquests a casa? Es tracta d’un quadre reciclat perquè era un pòster que estava penjat a l’antiga aula de Música de l’escola, i, com que després dels canvis que s’hi han fet ja no feia servei, me’l vaig endur a casa pensant que alguna cosa faria en un moment o altre. Doncs bé, se’m va ocórrer desmuntar el marc i donar la volta al pòster per fer servir la superfície blanca del darrere i donar corda a la meva creativitat.

Vaig decidir representar, de forma ABSTRACTA, un conte conegut. No vaig voler dibuixar els personatges ni l’escenari de forma realista perquè llavors ja se sap ràpidament de quin conte es tracta, i volia que tots els meus convidats que el veiessin tardessin una mica a esbrinar les meves intencions. De fet, alguns dels espectadors virtuals que ha tingut l’obra no han sabut de què es tractava fins que els he dit que representava un conte conegut. Sabeu de quin es tracta? Llisqueu avall però sense veure més text, que us dono després la solució.


És el conte de LA CAPUTXETA VERMELLA! Vaig voler fer l’escenari amb tonalitats verdes per a representar el bosc i els dos personatges principals els vaig fer amb cercles de colors. El bosc el vaig fer amb pintura i els cercles els vaig retallar de fulls de colors que ja tenia. Ara el tinc penjat al meu despatx i la veritat és que fa patxoca. Us atreviu a fer el mateix amb un altre conte? Recordeu... ha de ser art ABSTRACTE! Feu-ho amb el material que tingueu! A passar-ho bé!

Si voleu... podeu fer-ne un cada membre de la família i després intenteu endevinar de què es tracta! Pot ser molt divertit!

REPTE FÍSIC

La Srta. Marta m’ha demanat que us recordi que cal seguir fent exercici per mantenir el cos en forma i alliberar tensions. A mi se m’ha acudit que podríeu inventar-vos la coreografia d’alguna cançó que us agradi molt i que convidi tothom a moure el cul! Inventar-se una dansa també és una molt bona manera d’exercitar la memòria, perquè cal recordar tots els passos que anem afegint. Podeu anar coreografiant un trosset de la cançó cada dia fins que la tingueu tota feta. No cal que ho feu sols, pot participar tothom!! Si us graveu, envieu-me-la a mi però també a avis i familiars, que segur que són un públic molt agraït!

REPTE CULINARI

No podia faltar el que segurament és el millor repte per aquestes vacances! Fer la vostra pròpia MONA!! Tal i com diu el poema, poseu-vos un davantal i animeu els pares a fer tots junts una mona original i espectacular durant aquests dies. Pot ser molt divertit, i, sobretot, molt deliciós!

Feu una fotografia quan la tingueu feta, sobretot! Ah, i penseu que qualsevol situació és bona per treballar. Si seguiu una recepta ja escrita és un moment perfecte per seguir exercitant la lectura, i si no està escrita enlloc també és un moment genial perquè la deixeu escrita vosaltres. No creieu?

A continuació us deixo les fotografies de les vostres SÚPER CABANES, que m’han ben encantat! ESTAN MOLT I MOLT BÉ i segur que van de meravella per llegir, fer la migdiada, berenar, jugar...




















També us adjunto a continuació algunes fotografies que he anat rebent d’alguns de vosaltres responent a les propostes que us hem anat fent al blog. Moltes gràcies per enviar-me cosetes! M’agrada molt veure-us!!

El Samuel ens fa arribar el plànol del seu menjador fet amb Lego i uns plànols fets a mà d'un tren amb motor elèctric que construirà:





El Guifré ens ensenya també uns plànols a mà, un altre amb el programa HOME BY ME, i més maquetes de Lego.







El Milo també ha fet plànols i, a més, està fet tot un cuiner! Mireu què ha fet! 






Per acabar, Ponent, us deixo adjuntes també moltes fotografies d’idees creatives que també podeu dur a terme aquests dies si en teniu l’oportunitat. Per a moltes necessitareu l’ajuda dels papes, així que primer caldrà preguntar-los a ells si us poden donar un cop de mà. Jo m’he proposat fer un peluix d’aquests que veureu que es fan a base de reutilitzar mitjons. A veure com em surt! Espero que us agradin i us facin servei!





















Bé, ara sí, m’acomiado després d’aquesta llarga entrada que espero, de tot cor, que us sigui molt útil aquests dies. Ja de per sí, aquestes seran unes VACANCES INOBLIDABLES, però està a les nostres mans que encara ho siguin més gràcies a la nostra activitat a casa!

Us recordo el meu correu electrònic perquè m’envieu, si voleu, tot allò que aneu fent!

j.argenter@escolatabor.cat


Per cert, si en uns dies no rebeu cap resposta als correus que m'envieu torneu-lo a enviar, si us plau. Potser no l'he rebut bé. Gràcies!

Us envio una ABRAÇADA de 10 segons per a cada dia i MOLTS i MOLTS PETONS!