DESCOBRINT SECRETS I AVANÇANT A GAS! 31.01.2020

Ens tornem a trobar, fidels lectors i lectores!

Volem començar remarcant que aquests dies hem estat treballant de valent per poder avançar en les nostres respectives aventures. Sabem que l’espera del MUSEU DE LES DIFERÈNCIES s’està allargant, però és que preparar una exposició de tal magnitud implica molta feina i molta planificació, i això també cal entrenar-ho. El Jordi sempre ens diu que hem de tenir molt clar el nostre objectiu i preparar-nos per arribar-hi de la millor manera que sapiguem. Això obliga, necessàriament, a treballar de forma conscient i pausada. Esperem de tot cor que us agradi el resultat quan el veieu!

Pel que fa al projecte de la DIVERSITAT, vam seguir treballant des d’on ens vam quedar i ara ja tenim gairebé totes les MISSIONS dels grups d’experts enllestides, així com també hem començat a dissenyar i materialitzar algunes de les obres d’art amb què comptarà el museu. Si feu una mica de memòria, segurament recordareu que l’exposició comptarà amb una MISSIÓ i una OBRA D’ART per a cadascun dels grups de diferències que hem treballat. Nosaltres us farem de guies i us acompanyarem durant el procés amb explicacions que, sortosament, seran complementàries i aclaridores del que veureu. Amb tota la feina avançada aquests dies ens queda realment poc per poder a començar a decidir com ho exposem tot i a fer-ne el muntatge. No veureu a les fotografies totes les tasques pendents que hem resolt perquè no volem anticipar massa el contingut del nostre museu. Així serà més sorpresa.








Una de les coses més significatives que hem fet aquests dies ha estat vincular els aprenentatges que deriven de cadascun dels projectes. L’obra d’art que veureu del grup de les diferències FAMILIARS implicava dibuixar l’habitatge de diferents tipus de família (pare i mare, monoparental, pares o mares homosexuals, pares separats, pares absents...). Això ens ha permès conèixer el dibuix en SECCIÓ, que correspon a la perspectiva frontal d’una casa sense la paret de la façana, com si fos una casa de nines que s’obre. Se’ns va demanar que havíem de dibuixar la casa segons aquesta premissa per tal que es poguessin veure les estances de dins i relacionar-les amb els inquilins i les seves necessitats. Aquest aspecte, alhora, ens va conduir a parlar del perquè de l’arquitectura, i vam concloure que es tracta d’una feina feta per i per a persones, en la qual les necessitats i la voluntat dels que faran ús del producte preval per sobre la resta. Ho vam entendre molt bé i vam dibuixar diferents tipus de casa per a les diverses famílies que se suposa que les havien d’ocupar. A continuació ens podeu veure en acció:











També hem seguit practicant l’orientació espacial que ja vam començar a treballar fa dies i que ens complementa enormement la nostra tasca com a arquitectes. El Jordi ens va passar una feina on s’havien d’encerclar totes les figures que estaven situades exactament com un model que se’ns donava. Sembla molt fàcil, i ho és, però també és molt senzill equivocar-se.

Vam seguir reforçant, alhora, el concepte de PERSPECTIVA o PUNT DE VISTA per entendre que la realitat canvia segons el lloc des d’on ens la mirem. El Jordi ens va ensenyar una imatge d’una classe a la PDI i ens va demanar que n’identifiquéssim la perspectiva. Ho vam resoldre realment bé perquè tothom va veure ràpidament que el contingut de la imatge l’estàvem veient des del fons de l’aula i, a més a més, des de la diagonal superior. Una de les coses en què ens vam fixar, gràcies al model, és que el dibuix dels elements de la classe canviaven una mica les seves dimensions segons si es trobaven més a prop o més lluny de l’origen (punt des d’on es faria la fotografia). Això ens va permetre introduir la idea de PROFUNDITAT, que sembla que també hem captat molt bé. Vam començar a entrenar el dibuix amb profunditat representant també una classe. Déu n’hi do els resultats! Alguna d’aquestes produccions la veureu segurament més endavant en un altre context, i és que potser l’aprofitem en alguna altra ocasió!






Ei, que no s’acaba aquí! Ens queda explicar-vos que, aprofitant tota aquesta feina de perspectives i punts de vista, per fi se’ns ha desvetllat el misteri dels PLÀNOLS! Ara ja sabem com s’ho fan els arquitectes per poder dibuixar espaisgrans enles midesreduïdesdun full. Ho dibuixen vist des de dalt, com si fossin ocells! Això permet dibuixar tot el que hi ha en un espai i saber com està organitzat!Hem après, doncs, a dibuixar la PLANTA d’una estança.

Hem hagut de parlar també del DIBUIX A ESCALA, concloent que els arquitectes necessiten establir una escala (relació entre dues mesures) per poder reduir les mides reals d’allò que dibuixen. Si ara dibuixéssiu un elefant no ho faríeu a mida real oi? Doncs amb els edificis passa el mateix! La diferència és que l’elefant elpodemdibuixarambles mides que vulguemi admet variacions espontànies, podríemdir, mentre que en un plànol arquitectònic hem d’aplicar necessàriament la mateixa reducció a tot allò que dibuixem, i ha d’estar molt ben calculat! 

Hem dibuixat entre tots l’aula de Ponent a la pissarra, i ho hem fet en PLANTA. Després hem fet també una feina d’orientació espacial sobre el mateix dibuix que ens ha permès identificar el lloc on seu cadascú. Ha estat divertit! L’activitat ens ha portat, a més a més, a parlar dels ENVANS i les PARETS MESTRES, de les COLUMNES, de les BIGUES i de les principals INSTAL·LACIONS que passen per parets, sostres i terres. El Jordi ha quedat ben sorprès veient que enteníem ràpidament i a la perfecció tota la informació que ens donava.
  
Us ensenyem, per acabar, que també hem seguit aprofitant les nostres ja entrenades habilitats com a descriptors i hem descrit entre tots l’aula de Ponent. Després n’hem fet una còpia.




Per cert, aprofitem per dir-vos aquí que per dilluns vinent dia 3 caldrà portar el paper de l’obra de teatre SÚPER BEN APRÈS, sabent quan s’ha d’intervenir en tot moment. Cal anar-lo repassant sempre per automatitzar-lo! 

Per altra banda, si trobem a casa qualsevol conte, llibre, objecte, fotografia, notícia... relacionada amb el tema del nostre nou projecte o amb l’edifici de la nostra escola els  podem portar a l’aula perquè tenim un raconet destinat al projecte! Hi podrem anar deixant tot de material per compartir o fins i tot per jugar i experimentar en cas que es pugui manipular!

Ara sí, us enviem una fortíssima abraçada, ARQUIEXPLORADORS, gràcies per llegir-nos sempre!