NAVEGANT ENTRE UN MUNT DE FEINA, PERÒ AMB LES VELES HISSADES. 14.02.2020

Ja tornem a ser aquí, famílies! Ens trobàveu a faltar? 

El temps passa volant, i amb tantes activitats extres i tasques pendents encara ho fa més ràpid. Malgrat tot, ja ens coneixeu i sabeu que no ens rendim fàcilment i que continuem sempre al peu del canó. Fent una mirada enrere en la nostra aventura pel món dels projectes, podem afirmar sense cap mena de dubte que hem construït un bagatge realment quantiós que ens ha ajudat a créixer com a aprenents curiosos, crítics i exigents amb el seu procés d’aprenentatge. Guardem totes les experiències a la nostra motxilla i, de mica en mica, l’anem engreixant.

Combinant-ho amb la preparació de la disfressa de Carnestoltes, aquests dies hem fet feina tant del nostre projecte actual, el d’Arquitectes d’escola, com del projecte anterior sobre la diversitat i les diferències

Vam començar reprenent una conversa que ens havia interessat sobre els ENVANS, les PARETS MESTRES i les PARETS DE FAÇANA. Vam acabar introduint algunes qüestions realment tècniques que el Jordi no esperava que arribéssim a entendre. El vam sorprendre molt i va quedar molt content! Vam acabar fent hipòtesis del que passaria en un edifici si tiréssim a terra una de les seves parets mestres sense cap altra actuació; vam imaginar possibles maneres de solucionar la manca de seguretat per perill a l’estructura... Vam entendre quina és la funció de les columnes i de les bigues, i que n’hi ha que serveixen per fer bonic però que no fan cap funció i d’altres que sí que en fan però no són boniques. Alhora, també en podem trobar de boniques i funcionals. Tot és possible!

Com veieu, cada dia que passa aprenem coses noves o repesquem aprenentatges que, de moltes maneres diferents, ens han deixat una bona empremta. El món de l’arquitectura és realment fascinant i, com ja us vam esmentar en l’entrada anterior, és fet per i per a persones. Una altra cosa que hem anat comentant durant aquests dies és precisament això: que els professionals que es dediquen a aquesta tasca tan lloable primer estudien les característiques socials de l’entorn on treballaran per conèixer les necessitats i els costums de la gent que rep els seus serveis. Estem aprenent que, quan es tracta de conèixer observant, és igual d’important l’estructura de l’edifici i la distribució dels espais com els elements que els conformen (mobiliari, decoració, etc.). Les cases, les escoles, les botigues... ens expliquen moltes coses amb tan sols un cop d’ull ben entrenat, com el nostre. En el cas de les cases, per exemple, podem arribar a saber moltes coses dels seus inquilins observant els seus espais, mobiliari, objectes...  

Nosaltres ens hem seguit entrenant amb el dibuix de la PLANTA DE L’AULA DE PONENT. Ho hem fet a sobre d’una quadrícula, determinant que cadascun dels quadradets al full corresponia a una rajola del terra de l’aula a la realitat (escala). Això ens ha permès fer el plànol de la classe. Hem començat dibuixant-hi els mobles arrambats a les parets, calculant-ne les dimensions comptant rajoles. Això ens ha ajudat a determinar les distàncies entre els diferents elements. Ara ja tenim els plànols enllestits!








També hem fet una altra tasca la mar de creativa per posar a prova les nostres habilitats com a arquitectes i confirmar les destreses assolides a l’hora de realitzar plànols arquitectònics. El Jordi ens va contractar com a arquitectes i ens va demanar que dissenyéssim una casa seguint els requisits dels futurs inquilins. Es tractava d’una família que volia una casa sense escales, amb una cuina molt gran per poder cuinar a gust, amb dues habitacions infantils, dos lavabos amb dutxa, una sala d’estar unida al menjador i una saleta per a la rentadora. Cadascú de nosaltres ha fet el seu disseny. Alguns encara l’hem d’acabar de pintar, però Déu n’hi do com ens ha sortit!







A més, com segurament us podreu imaginar, al Jordi li encanta relacionar-ho tot i és per això que, ara que ja sabem fer plànols i estem més que entrenats a dibuixar en PLANTA, ens ha proposat fer un plànol conjunt de l’organització del museu per saber què hi haurà i com estarà disposat. Ens ajudarà, alhora, a controlar que no ens oblidem res i a agilitzar el procés de muntatge. A veure si la setmana que ve el podem fer! 

Pel que fa a les preguntes que vam fer en relació a la feina dels arquitectes (el QUÈ VOLEM SABER?), us volem comentar que, com alguns ja sabreu, aprofitarem una visita molt especial d’una ARQUITECTA que vindrà a Ponent a parlar de la seva feina. Es diu Irene, i tenim moltes ganes que ens visiti! El Jordi ens ha explicat que està acabant d’organitzar-se amb ella perquè està molt enfeinada amb els projectes que li encarreguen. Treballa en un despatx d’arquitectes i, a més, ara ja sabem que és una de les encarregades de coordinar una nova metodologia molt innovadora per a elaborar els dissenys i projectar les noves edificacions, que es veu que està revolucionant el món de l’arquitectura i en marca un abans i un després força rellevant. 

El que hem fet nosaltres ha estat repartir-nos tots els interrogants sobre els arquitectes i buscar respostes debatent amb els companys de taula. Hem escrit en un full el que nosaltres creiem, sense tenir-ne massa coneixement. Aquesta tasca ens ha anat molt bé per repassar i aprendre ortografia perquè després se’ns ha corregit el text que havíem elaborat i l’hem passat a net posant especial atenció en les correccions, argumentant la majoria dels canvis segons normes ortogràfiques que ja ens comencen  a sonar. Alguns grups encara estem en aquest punt del procés.   





Estem fent també uns dibuixos que acompanyaran les explicacions i que reforçaran la seva interpretació. Un dibuix també pot ajudar molt a explicar coses, i això ho saben molt bé els arquitectes. De ben segur que quan ens visiti l’arquitecta que ha de venir a l’escola agrairà que haguem representat les nostres respostes!  

Quan arribi a l’aula, li explicarem com ens hem endinsat en aquesta aventura, li llegirem la carta de l'equip directiu i li explicarem què és el que hem après fins al moment. Després, li llegirem les respostes que hem pensat en grup i ella, que és arquitecta, ens corregirà si fa falta i ens explicarà la seva experiència. D’aquesta manera podrem reajustar les nostres reflexions inicials i conèixer la realitat de la vida d’un arquitecte.   

Ah, per cert! Hem conegut un nou amic, en Pere Perfecte Arquitecte! A partir d’un conte, el Jordi ens ha presentat aquest nen, el qual, amb la nostra edat, ja havia fet moltíssimes construccions amb tot tipus de material. Era molt creatiu i li encantava desafiar la gravetat amb muntatges altíssims i cada vegada més complexos. A la seva mestra però, no li agrada massa tot això de “fer d’arquitecte” i, al principi, li tallava una mica les ales. Al final, però, canvia completament de parer un dia que està tota la classe d’excursió i creuen un pont per anar a una illa, amb tanta mala sort que, quan ja l’han passat tots, el pont fa figa i acaba caient al mar. Es queden atrapats a l’illa i, fins i tot, la mestra s’acaba desmaiant de la desesperació de no saber com tornaran. No us imagineu, però, la seva sorpresa quan, després de refer-se de l’ensurt, es desperta i veu que en Pere Perfecte ha coordinat tots els seus companys de classe per construir un pont amb les seves sabates i cordons, i també amb troncs de tota mena. 


És una història molt maca. Ens ha agradat molt. Tot i així, hem gaudit tant o més començant a fer la feina que després ens ha proposat el Jordi, i és que ens ha fet dibuixar l’escena en què es reconstrueix el pont però canviant els personatges de la història pels nostres companys, la mestra pel nostre tutor, i el pont per una idea nostra! Estan sorgint moltes propostes interessants! Treballar la creativitat també és bàsic i cabdal en la nostra fase d’entrenament. Seguirem treballant-hi!






Ens acomiadem amb una GRAN NOTÍCIA, segurament la més esperada, i és que JA TENIM DATA PER A LA INAUGURACIÓ DEL MUSEU DE LES DIFERÈNCIES! Serà el divendres 6 de març de 16:30 a 17:30. De fet, aquests dies també hem anat enllestint moltes coses per a la gran exposició, i la veritat és que hem avançat de valent. No podem dir encara que ho tinguem tot enllestit per al gran dia però anem a bon pas! Els pares rebreu un correu amb tota la informació que necessiteu

Us adjuntem, per acabar, unes fotografies d’una feina de matemàtiques que hem fet com a bons exploradors que ja som. Havíem de comptar quants animals hi havia de cada espècie i sumar el resultat. Ho hem fet força bé i ha estat molt divertit i entretingut!






Us deixem aquí! Ens retrobem en uns dies! ARQUIPETONS PER TOTHOM