ENCARA SENSE INAUGURAR EL MUSEU, PERÒ AMB LA FEINA FETA! 13.03.2020

Benvinguts de nou, estimats lectors! 

Ens agradaria poder haver fet aquesta entrada explicant-vos plens d'alegria el desenvolupament de la inauguració del MUSEU DE LES DIFERÈNCIES DE PONENT. Tenim moltes ganes que el veieu i, de fet, ja està tot enllestit. Com ja sabeu, però, per causes majors i alienes a nosaltres no ha estat possible obrir les portes de la materialització del nostre repte, tampoc aquesta setmana. Ha estat una notícia decebedora i ens sap greu el trasbals que us pugui haver generat a les famílies, però, mirant el cantó positiu, segur que l'agafarem amb les mateixes ganes o més quan el puguem inaugurar finalment passats aquests dies. Ens estarà esperant. Restem a l'espera de poder-vos informar novament!

Us explicarem igualment, però, que aquests últims dies els hem destinat majoritàriament a la preparació d’aquesta gran exposició. Hem anat tancant cosetes que encara teníem pendents i hem anat recollint les reflexions que ens han anat acompanyant fins avui i que, de ben segur, ja no ens abandonaran mai. 

El fet de treballar amb la metodologia del grup d’experts ens ha obligat a centrar-nos especialment en un tema, però no hem parat de compartir entre tots nosaltres els múltiples avenços particulars i de reflexionar i connectar el contingut treballat pels diferents experts. Hi ha hagut durant tot aquest viatge espais i activitats que ens han ajudat a formalitzar l’intercanvi de visions i a compartir l’aprenentatge, però cal dir que tots nosaltres ja teníem un bon punt de partida que ens ha permès aprofitar encara més el coneixement adquirit

També hem començat a fer un dibuix de cloenda d’aquest primer projecte de Ponent on cadascú ha expressat de forma artística el resum de tot l’aprenentatge, i alguns hem inclòs també les emocions viscudes durant l’aventura. Era totalment lliure i hi ha resultats molt diferents. Això ens ajuda a mirar enrere i a valorar el procés seguit des del punt de vista vivencial. Mentre anàvem treballant, hem anat qüestionant-nos diferents aspectes: Amb què m’he de quedar de tot plegat? Què m’ha fet sentir aquest projecte? Quines emocions han prevalgut per sobre d’altres? Tothom ho deu haver viscut com jo? 

Part de la cloenda d’aquest viatge ha estat un CONTROL FINAL. Ens ha obligat a concentrar-nos, llegir, escoltar, revisar, qüestionar, recordar... Ha estat força complet. El control comptava amb unes frases que afirmaven tot de coses sobre els aspectes treballats durant la nostra aventura. Un company llegia una frase en veu alta i després cadascú pensava individualment si era CERTA o FALSA. N’havíem de pintar el número de color vermell o color verd segons si l’afirmació era vertadera o no. El Jordi ja els ha corregit tots i diu que han anat força bé! 







En relació a la nostra aventura arquitectònica, també us hem d’explicar que hem conegut la Zina, un titella que ens ensenya geometria per a arquitectes. Moltes de les coses que ens ha explicat ja les sabíem però ens ha agradat molt conèixer-la i hem pogut recordar aspectes que teníem oblidats. Més endavant també farem un control per demostrar tot el que hem après! De moment ja sabem què és la forma dels objectes, la figura, les línies corbes i rectes, les línies obertes i tancades, les figures geomètriques, els cossos geomètrics, els polígons, i els costats i els vèrtexs d’una figura. Hem descobert que sempre que tenim una línia tancada aconseguim una figura, i que si aquesta figura l’hem fet a partir de línies rectes es tracta d’un polígon. Hem fet una feina força divertida on se’ns demanava que féssim línies rectes i corbes que es trobessin en algun punt i formessin figures. Havíem d’identificar si es tractava d’una figura “qualsevol” o d’un polígon i pintar com se’ns demanava. Ha estat divertit. 

També hem començat a fer tot un seguit de tasques que ens prepararan precisament per aquest control que farem ben aviat. La veritat és que amb les explicacions de la Zina i els resums que ens ha fet el Jordi hem aconseguit fer-nos realment experts en geometria i orientació espacial. Hem parlat molt també de per què creiem necessari que els arquitectes dominin aquests camps, i és que els fan servir constantment en els seus dissenys

També hem après moltes coses aquests dies sobre les propietats d’alguns materials i el disseny d’edificacions ecològiques. Ens ha ben interessat. Vam entendre que, així com els arquitectes han d’elaborar els plànols amb molta precisió, també han de decidir i argumentar la utilització dels materials que faran servir per a la construcció. Vam fer una pluja d’idees sobre els materials bàsics que creiem que s’utilitzen en una obra arquitectònica i, amb l’ajuda d’un vídeo molt divertit de la Pantera Rosa, en vam descobrir les propietats i el comportament quan se sotmeten a diferents condicionants externs, com la calor. Ara ja sabem que hi ha materials que són molt durs i resistents; d’altres que són mal·leables i poden tenir memòria de forma; d’altres que són conductors elèctrics o tèrmics; d’altres que són especialment fràgils, etc. Vam fer una activitat en què vam classificar diferents objectes segons el material que els forma, posant èmfasi especialment en el perquè d’utilitzar certs materials en els objectes que anàvem dient. Seguirem treballant sobre això més endavant i us n’ensenyarem més cosetes! 







Sempre us diem que tot aprenentatge és significatiu i el podem relacionar d’una manera o altra amb allò que treballem, i és que la visita que vam fer a la fàbrica Jané i el fet que ens convidessin a reflexionar sobre les mesures de seguretat quan anem en cotxe ens ha portat a reprendre també la seguretat en el desenvolupament d’una obra arquitectònica i en el disseny dels edificis. Ara ja sabem que els arquitectes estan subjectes a una normativa important de seguretat que han de complir de forma estricta per tal que els puguin aprovar el projecte i l’edifici dissenyat sigui segur pels usuaris que hi viuran o en faran ús. A més, ara que ja sabem quina és la mesura convencional que fan servir els arquitectes per calcular les dimensions (longitud) de tots els elements que configuren els seus projectes, hem après també que hi ha mesures que ja venen determinades o que no poden superar certes longituds, com l’amplada de les portes, l’alçada de les finestres, l’amplada del marbre de la cuina... 




Ara sí, ens acomiadem fins la propera entrada, que esperem que estigui repleta de fotografies de l'obertura del museu. Després ens tocarà posar punt i final al nostre segon projecte d’arquitectes amb les maquetes i esperar una nova aventura tan emocionant com les que hem viscut fins ara! 

Us deixem unes fotografies on es veu una maqueta que ha fet el Dídac a casa seva amb una impressora 3D. Ens ha explicat perfectament què és aquest aparell i com funciona, així com també el disseny de la maqueta que ha fet. Ens ha agradat moltíssim! Gràcies Dídac!






Ah! I també ens hem començat a dibuixar a nosaltres mateixos com a autèntics arquitectes que visiten les seves obres! Aquí ens podeu veure en procés!




Que tingueu MOLT BON CAP DE SETMANA!